PLATFORMA DE ARTE VIZUALE (PAV)


În al doilea său an, inserția platforma de arte vizuale_PAV ca structură asociată Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) continuă să funcționeze ca un „spațiu fără spațiu”, o entitate semi-nomadă, un „corp fără organe” (Artaud 1947; Deleuze & Guattari 1972, 1980), o ocazie și deopotrivă o invitație de a deveni activ și de a veni împreună. Platforma aduce împreună intervenții ale artiștilor invitați, oferind totodată ocazia unor instalații de artă și spații permanente din Sibiu să reapară în sfera discursului public, structuri deja existente în oraș pe tot parcursul anului. PAV adună voci locale și non-locale, artiști, producători culturali, spații muzeale și artist-run, sau chiar spații neconvenționale aparținând culturii consumului, creând „infiltrări în mașina capitalistă” (Deleuze & Guattari, ibid.; Negri, 1989; Hardt & Negri, 2000).

    Descentralizarea deliberată a spațiilor de expunere are o dublă funcție. Pe de o parte, ea este un efect al constelației locale a scenei de artă contemporană, cu câteva inițiative puternice ale artiștilor și curatorilor, dar cu un sprijin încă timid din partea autorităților și instituțiilor private - prin urmare, una dintre intențiile PAV este să pledeze pentru o venire împreună. Pe de altă parte, răspunde unui model curatorial alineat tradiției poststructuraliste, alegând prezentări expoziționale rizomatice, non-ierarhice, care se inserează în spațiile muzeale (CNM ASTRA) și artist-run (arta.nonstop), alături de distribuția tipăriturilor în diverse locații ale festivalului și în spații comerciale par excellence (Promenada Mall). La acest impuls curatorial, răspund și alte trei structuri asociate permanente, lucrări semipublice de artă (zidul exterior al Teatrului Național Radu Stanca), intervenții în instituții publice (Biblioteca Județeană ASTRA), galerii comerciale artist-run (@Dragostespace).

    Artiștii invitați în cele patru expoziții explorează unele dintre cele mai pertinente și actuale problematici, legate de neliniște, dezrădăcinare, comodificarea societăților urbane, schimbările climatice și urgentarea acțiunilor în vederea evitării dezastrelor ecologice, dar și de legătura oamenilor cu magia, cu ludicul și cu supranaturalul. Aceste poziționări diferite (Vygotsky, 1978; Davies & Harré, 1990; Harré, 2006; Van Langenhove, 2021), mai degrabă complementare decât antitetice, evidențiază complexitatea interacțiunilor umane vizavi de ceea ce ne înconjoară, precum și cu alte aspecte ale vieții sociale, experiența trăită în relație cu necunoscutul și în cele din urmă, cu nimicirea totală.

    Expoziția lui Iulian Bisericaru May we reconstruct what has been lost [Să reclădim ce s-a pierdut], este un exercițiu de deconstrucție și de recontextualizare. O lucrare de artă monumentală recent comisionată sub forma unei porți de start / sosire pentru Maratonul Internațional de la Sibiu, unul dintre cele mai populare evenimente sportive ale orașului, este fragmentar expusă într-o instalație site-specific în Promenada Mall, un spațiu comercial foarte popular. Plecând de la ideea unui ritual de trecere, al experimentării și al transformării în inima orașului (o colaborare între Iulian Bisericaru și designerul artistic Cristina Kiru), simbolica poARTa MIS, a fost dezmembrată, unele părți componente transformate într-o instalație în cadrul celui mai mare centru comercial al orașului. Deși într-o formă diferită, paleta cromatică bogată a lucrării relevă o anumită poziționare critică vizavi de dezastrele ecologice actuale, schimbările climatice ireversibile și în cele din urmă distrugerea lumii noastre, dacă nu se iau măsuri drastice imediate. Cinismul conceptual este echilibrat, totuși, de seninătatea tușei picturale și de gamele cromatice folosite, ce evocă fragmente ale unui Paradis pierdut, o terasă dispărută din Grădinile Suspendate ale Babilonului, „minuni" pe care suntem în pericol să le pierdem în totalitate în lupta noastră împotriva schimbările climatice.

Muzeul în aer liber ASTRA găzduiește expoziția „Spații Limitrofe", o serie în desfășurare a artistei Ulrike Ettinger. Realizate în tehnica serigrafiei, „baza" lucrărilor este o imagine emblematică ce amintește de lucrarea de secol XIX „România Revoluționară" a pictorului român C. D. Rosenthal, utilizată drept copertă pentru volumul lui Alecu Russo „Cântarea României”. Ettinger urmărește cu rigurozitate transformarea imaginii, ajungând la publicații despre cultura vizuală din universul comunist: imaginea iei românești - pe care artista o alege din publicația „Artă Populară și Decorativă" (publicată de ed. Meridiane în 1981, cu ocazia Festivalului Național de Educație și Cultură Socialistă „Cântarea României" din 1978-79) - este de fapt un Fehldruck, o greșeală de tipografie rezultată dintr-o eroare tehnică care ar face pagina (sau în unele cazuri chiar întreaga publicație) inutilizabilă, maculatură. Pe această imagine, Ettinger desenează scene, „peisaje emoționale" inspirate din propriile istorii de familie, povești despre neliniște, migrație, deportare, exil și chiar închisoare; Ettinger însăși a emigrat din România în Germania în anii '80. Lucrările se îndepărtează de istoriile de familie stereotipic romanțate, înlocuindu-le cu scene emblematice din propria copilărie, portrete, instantanee ale femeii „emancipate", peisaje urbane și hărți regionale. Lucrările sunt completate de patru desene în creion și un text emoționant, pe alocuri chiar dureros, dedicat memoriei tatălui și bunicii sale.
În inima orașului, spațiul independent arta.nonstop s-a transformat într-un prilej de examinare socială, unde câteva zeci de fotografii alcătuiesc expoziția KNOW-WHY. Derive în peisajul urban. Gloria Luca ne prezintă câteva rezultate ale cercetării sale artistice, ilustrate aici ca o reflecție critică derivată din două componente cheie ale cunoașterii: know-why (specific cunoașterii conceptuale) și know-how (cunoaștere procedurală).

Tradiția peisajului ca model de reprezentare, care invită la contemplare pasivă, este înlocuită aici de instantanee sau derive (metodologic tributare Grupului Internațional Situaționist), fotografiate de artistă cu ajutorul telefonului mobil în timpul călătoriilor scurte pe jos în diverse cartiere ale orașului unde ea locuiește, Madrid. În ciuda absenței umane din imagini, prezența sa este mereu sugerată prin utilitatea obiectelor sau arhitecturii reprezentate în fotografiile expuse: un depozit de mașini vechi, magazine, zgârie-nori, șantiere, pictură și desene pe pereți sau graffiti. Pentru Luca, în ecosistemul urban contemporan, arta publică a fost înlocuită de simboluri comerciale ale consumerismului de masă și ale inegalității sociale, specifice societăților postcoloniale care eșuează în a menține o viață culturală prosperă. Alăturarea acestor imagini pe pereții arta.nonstop transformă spațiul într-un fel de jurnal - revistă a vizualului - social (o abordare diferită față de Ziarul Orizontal al lui Dan Perjovschi, aflat în apropiere, dar codificat vizual printr-o metodologie similară).

În revista tipărită Nina's Sightings, Adina Mocanu explorează fascinația ambiguă pentru magicul, divinul, a ceea ce este mai mult decât uman, al supranaturalului, care au jucat un rol important de-a lungul existenței umane. Seria sa în desfășurare, Being Nina, începută în 2019, cuprinde 14 capitole video în care artista o întrupează pe Nina Kulagina, o gospodină rusă din perioada Războiului Rece transformată într-un emblemă națională, ale cărei abilități au fost folosite de regimul sovietic ca argumentație pentru o presupusă superioritate națională. Pe lângă ilustrarea situațiilor în care Nina își folosește abilitățile paranormale, estompând granițele dintre cercetarea istorică și ficțiune, fiecare capitol prezintă o evoluție în portretizarea personajului și totodată o augmentare a puterilor, pe măsură ce Mocanu își însușește treptat enigmaticul alter ego; în punctul culminant al poveștii, Nina o întâlnește pe Adina la scurt timp după căderea Cortinei de Fier, o fată tânără care trăiește în sudul României. Revista Aparițiile Ninei împrumută din tradiția publicațiilor populare în România din anii '90, în timp ce diverse mărturii oculare (și ele personaje - alter ego ale lui Mocanu) raportează evenimente stranii în care este implicată Nina și puterile ei tot mai mari. Dincolo de sensibilitatea unor detectivi, necesară pentru a urmări pașii protagonistei, și dincolo de savurarea diferitelor narațiuni, poveștile aduc în atenția cititorului atmosfera prezentă în diferite pături sociale românești în ultimii 30 de ani de după comunism.

Cele trei spații asociate, Ziarul Orizontal al lui Dan Perjovschi, Spațiul Telescopic al Cunoașterii al Liei Perjovschi și @Dragostespace al lui Dan-Raul Pintea, extind definiția unui spațiu expozițional, fiecare dintre ele funcționând ca un loc permanent inserat în arhitectura culturală locală. Pe unul dintre cele mai circulate bulevarde din Sibiu se află Ziarul Orizontal al lui Dan Perjovschi, o lucrare de 30 de metri pe peretele Teatrului Național Radu Stanca, care a devenit, an de an începând cu 2010, o „pânză albă" pe suprafața căreia artistul livrează abil actualități locale și globale; o combinație de text și imagine, atât de specifică intervențiilor lui Perjovschi, a oferit de-a lungul anilor o retrospectivă riguroasă și bine documentată a celor mai impactante evenimente din sfera socio-politică, ce modelează lumea în care trăim. În apropierea zidului, Spațiul Telescopic al Cunoașterii este o altă instalație în spațiul public a artistei Lia Perjovschi, ce transformă ultimul etaj al Bibliotecii Județene ASTRA într-o enciclopedie a obiectelor, o colecție de idei și informații. Pe scurt, un Palat al Cunoașterii într-o continuă expansiune, unde vizitatorii pot explora și pot interacționa critic cu unele dintre cele mai pertinente idei care transformă gândirea vremurilor noastre din toate domeniile societății. Instalația cuprinde „creioane, baloane, cărți, imagini, metri, idei, umbrele, chei, genți, globuri, enciclopedii, hărți", curatoriate de artistă pe departamente: Cunoașterea de azi, Pământul, Corpul, Arta, Cultura, Universul, Știința. Pe strada paralelă, spațiul comercial @Dragostespace, în grija artistului Dan-Raul Pintea, este un spațiu de 5 m² cu vitrină la stradă, unde acesta a deschis un magazin în care vinde propriile sale lucrări de artă și produse care gravitează în jurul conceptului său principal, Dragoste, împreună cu hârtia manuală fabricată la fața locului, o metaforă, în ochii săi, a pasiunii pentru artă, al parcursului personal și a dificultăților cu care el s-a confruntat navigând lumea artei contemporane. Alegerea cuvântului Dragoste este sinonimă cu încercarea de a transmite mesaje prin obiecte, în cel mai universal mod posibil.

Text de Iris Ordean


Ediția 2023


Inițiator: Dan Perjovschi
Curatoare: Iris Ordean
Asistent curator: Cristina Kiru
Social media manager: Alin Ștefănescu

Dan Perjovschi (RO)
Ediția teatrală
Spațiu asociat – Teatrul Național Radu Stanca, Bvd. Corneliu Coposu nr. 2
24h 
Artist talk  - 25.06. ora 18:00, Zidul exterior, TNRS
Gloria Luca și Dan Perjovschi la Zid. Despre album și proiectul Ziarul Orizontal 2010-2023
România
1h


Dan Perjovschi (RO) 
Instalație cu magneți
Spațiu asociat – Teatrul Național Radu Stanca, Bvd. Corneliu Coposu nr. 2
24h


Lia Perjovschi, Spațiul Telescopic al Cunoașterii / Instalație de mixed media și sală de lectură
Spațiu asociat - Biblioteca ASTRA, Strada George Barițiu nr. 5, et. 5 1/2
Orar: Lu-Vi 08:00 - 20:00


Ulrike Ettinger (DE)
Muzeul Civilizației Populare Tradiționale „ASTRA” din Sibiu, Strada Pădurea Dumbrava nr. 16, Pădurea Dumbrava 16
Lu-Du 08:00-20:00
Artist talk / ateliere creative / Sâmbătă 24.06. orele 12:00-16:00.


Iulian Bisericaru (RO) 
Promenada Mall, Strada Lector, (et. 1, vis-a-vis de Magazinul Zara)
Lu-Du 10:00-22:00
Artist talk: 24.06. ora 18:00


Adina Mocanu (DE) 
Revistă, 36 pag., 297 x 210 mm, ediție limitată, distribuit in oraș, 24h. 
Artist talk: 23.06. ora 18:00, Kulturzentrum


Gloria Luca (ES)
arta.nonstop, Str. Tribunei nr. 13
24h. 
Artist talk: 25.06 ora 16:30.


Dan Raul Pintea (RO)
Spațiu asociat - Strada Andrei Șaguna 5, vizita cu programare in prealabil la 0728 205 248. 
Artist tour vineri 23.06. ora 17:00.



Ediția 2022


Inițiativa platforma de arte vizuale (PAV) și-a găsit un locus fertil la intersecția dintre două evenimente de anvergură înternațională: expoziția de artă contemporană documenta15 de la Kassel și Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS). Având loc în Sibiu, oraș ce pendulează între conservatorism și oreintegrare / redefinire a multiculturalismului, platforma de arte vizuale își propune să ilustreze această dinamică complexă, ce se răsfrânge și asupra scenei locale de artă contemporană. PAV aduce împreună atât artiști și asociații care activează local, cât și actanți din restul țării și din Germania – pluralitatea variilor puncte de vedere stând la baza conceptului acestei prime ediții.

Punctul comun al acestor trei vectori este artistul Dan Perjovschi, care își împarte timpul între Sibiu și varii locații în lume. Participant în cadrul ediției din acest an a documentei15 cât și în cadrul FITS, Dan Perjovschi lucrează cu curatoarea Iris Ordean și împreună aduc voci diferite în această primă ediție PAV.

platforma de arte vizuale PAV este produsă de Dan Perjovschi & Documenta15, FITS și Centrul Cultural German Sibiu. Mulțumim tuturor instituțiilor și artiștilor implicați. 


Ediția Documenta 2022-2023
Teatru Național Radu Stanca

Instalație cu magenți 
Teatru Național Radu Stanca 

Instalație de mixed media și sală de lectură 
Biblioteca ASTRA, Strada George Barițiu, nr. 5

Se va topi complet în patru mii șapte sute optzeci și unu de spălări 
instalație, săpun, metal 
Promenada Mall, Strada Lector, nr. 1-3A

oțel, pantofi, lemn | sculptură
Promenada Mall, Strada Lector, nr. 1-3A

6. Ana Dumitrescu
Argentic - expoziție de fotografie analog 
Trio - proiecție de film, lungmetraj documentar, regie Ana Dumitrescu, producător Jonathan Boissay, cu Gheorghe Costache, Sorina Costache și Vioară, 
1h22min, 2021
Invitați la proiecție: Ana Dumitrescu, Jonathan Boissay, Gheorghe Costache,  Sorina Costache 
CineGold, Promenada Mall, Strada Lector, nr, 1-3A

tehnică mixtă, instalație in-situ 
Promenada Mall, Strada Lector, nr. 1-3A 

coordonator program / program coordinator: Maria Orosan Telea, Lector universitar Universitatea de Vest din Timișoara - Facultatea de Arte și Design
studenți / students: Gavril Pop, Loredana Ilie, Marina Paladi, Isabella Madarász, Cătălin Beldean
ULBS, Facultatea de Litere si Arte, Bulevardul Victoriei 5-7

9. Winael Baldus, Concert live: Winael concert acustic cu voce și chitară
Promenada Mall, Strada Lector, nr. 1-3A 

Eveniment cu voluntarii asociației ALEG și cu participarea publicului. 
Promenada Mall, Strada Lector, nr. 1-3A
Conferință specială
Și eu reușesc
Filarmonica de Stat Sibiu, Sala Mică

Conferință specială 
Gândindu-l pe celălalt: stereotipuri ale alterității
Filarmonica de Stat Sibiu, Sala Mică

Strada Tribunei, nr. 13

instalație video multi-channel 
Filarmonica de Stat Sibiu

print 3D, print 2D, instalație in-situ 
Filarmonica de Stat Sibiu 

metal, vopsea, componente electrice 
Filarmonica de Stat Sibiu

instalație in-situ, recreerea atelierului artistei 
Kulturzentrum Hermannstadt, Strada Timotei Popovici, nr. 9

17. Capital Cultural
text în spațiul digital și în print (Revista Capital Cultural)

un reminder ecofeminist cu 3 lucrări video și o introducere 
Biserica Evanghelică și Filarmonica de Stat

video, instalație in-situ în Spațiul Grădinii Zoologice 
Grădina Zoologică Sibiu, Calea Dumbrăvii nr. 142

Instalație in-situ 
Muzeul Civilizației Populare Tradiționale „ASTRA” din Sibiu, Strada Pădurea Dumbrava nr. 16

str. Andrei Saguna, nr.5, programare vizită la 0728205248

Filarmonica de Stat, Sala Mică
Artist Roundtable platforma de arte vizuale 
Centrul Cultural Arab Sibiu, Gândindu-l pe celălalt: stereotipuri ale alterității
Asociația ALEG Sibiu, I too can do it 
3h

Spațiul Telescopic al Cunoașterii 
Biblioteca ASTRA, Strada George Barițiu, nr. 5