• RO
  • EN
  •   Despre noi

     Știri


     Aplicație


     Întrebări Frecvente


     Echipa


     Festivalul in cifre


     Testimoniale

     Cum puteți aplica pentru FITS?

    Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu este un eveniment ce promovează excelența în artele spectacolului. Selecția evenimentelor care fac parte din programul festivalului se face la recomandarea comisiei artistice, iar participarea la festival este posibilă doar pe baza unei invitații oficiale. 
      Mai mult

     

    INFO CALL FITS #ONLINE

    Tel. 0728 048 830

     Scurt istoric

    În 1993, un grup condus de Constantin Chiriac, actor la Teatrul „Radu Stanca” din Sibiu, s-a hotărât să dăruiască orașului un Festival de teatru. Un demers pornit exclusiv din dragostea de oraș, dragostea de teatru și dorința de a oferi comunității un reper, un motiv de mândrie și bucurie.
      Mai mult

  •   Video
  •   Arhivă ediții
  •   Contact

      Biroul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu


     Teatrul Național Radu Stanca Sibiu
    Bvd. Corneliu Coposu nr. 2
    550245 Sibiu, România

     +4 0269 210 092

     +4 0269 210 532


     Preşedinte Festival
    Constantin Chiriac
      tnrs@sibfest.ro


     coordonator evenimente și programare indoor
    Vicențiu Rahău
      vicentiu.rahau@sibfest.ro

     coordonator evenimente și programare outdoor
    Dan Bartha
      dan.bartha@sibfest.ro

     Tehnic
      tehnic@sibfest.ro


     presă
    Mihai Zugravu 
      mihai.zugravu@sibfest.ro


     sponsori
    Ioana Paștiu
      ioana.pastiu@sibfest.ro


     Bursa de Spectacole
    Eliza Ceprăzaru
      eliza.ceprazaru@sibiuartsmarket.ro

      Coordonator al Programului de Voluntariat
    Andrada Grosu
      andrada.grosu@sibfest.ro

     Scrie-ne

    În cazul în care nu ați găsit răspunsul dumneavoastră în secțiunea Întrebări frecvente, ne puteți contacta folosind formularul de mai jos:



  •   Aleea Celebrităților
  •   Bursa de Spectacole
  •   Voluntariat

  știri

   12 iunie 2014

   Oana Stoica

Trecutul lui Lupa şi viitorul lui Dubois

La Sibiu a venit vara, parfumul de caprifoi a început să se amestece cu cel de tei proaspăt înflorit. Străzile sunt pline de muzică şi culoare, iar sălile de spectacol au aer condiţionat. Este vreme pentru teatru, dans şi muzică, e vreme pentru dezbateri şi conferinţe şi, de astăzi, este vremea pentru fotbal.

Unul dintrei cei mai importanţi regizori polonezi – multe lucruri noi în teatrul contemporan vin din Polonia -, Krystian Lupa a fost invitat în FITS cu spectacolul „Fraţi vitregi”, o adaptare după textul lui Thomas Bernhard. „Fraţi vitregi” este o poveste despre relaţiile de familie, convulsive, torturante, generatoare de obsesii şi angoase. Această analiză paralizantă a nevrozelor familiale, cu efecte asupra vieţii artistice a celor trei personaje (surorile sunt actriţe, fratele este filosof, prototipul său fiind Ludwig Wittgenstein) se desfăşoară într-un interior uzat, o cameră dintr-o casă cândva impozantă, acum degradată, păstrând cu încăpăţânare urmele unui trecut impunător şi al unor orgolii dominatoare. Imensele portrete care acoperă pereţii, la fel de deteriorate de timp ca restul încăperii, canapelele uzate pe care una dintre surori zace în cea mai mare parte a timpului, pereţii scorojiţi, toate alcătuiesc o capsulă a timpului în care protagoniştii sunt prizonieri (“avem aceeaşi ceartă de 30 de ani”). Timpul se dilată şi el, şi cel al spectacolului, şi cel real, senzaţia de lentoare, de buclă temporală fiind foarte puternică. Ce este interesant la acest spectacol se leagă de tot de timp, de modul în care spectacolul şi tema sa se potenţează reciproc. „Fraţi vitregi” este un spectacol vechi al lui Lupa, făcut în urmă cu 20 de ani. Cumva, această uzură a spectacolului contextualizează fericit povestea, îi potenţează sensurile şi îi aprofundează sondarea abisurilor psihologice.

Aş putea spune că opusul spectaoclului lui Lupa a fost concertul construit în trei zile la Gala Tânărului Actor Hop 2013, din cântece populare remixate de muzicianul Vlaicu Golcea şi viziunile psihotrope ale regizorului Radu Afrim. „Hai Iu Iu Nu Hey You You” repoziţionează muzica Mariei Tănase, din zona rurală într-un mainstream urban. Asta se face prin remodernizarea muzicii cu jazzuri şi electro şi prin recontextualizarea personajelor, de pe uliţa satului în zona cluburilor din oraşe. Este o redimensionare a eroticului, coregrafiat în lumea tinerilor urbani, cool & sexy, care aminteşte de un alt spectacol al lui Afrim, Năpasta, în care ruralitatea era redimensionată ca ingredient exotic în lumea modei, o lume eminamente urbană. Susţinut de tinerii actori participanţi la Gala Hop, Hai iu iu ... este un spectacol fabulos care redescoperă o divă legendară a muzicii româneşti.

În cu totul altă zonă este „Punct triplu” (spectacolul Teatrului Naţional Târgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu”), o instalaţie performativă social activă ce ficţionalizează un caz real. Un tată se sinucide împreună cu doi copii minori în Cluj, în urma destrămării familiei şi a pierderii locului de muncă. Pornind de aici, regizorul şi dramaturgul Bogdan Georgescu dezvoltă un scenariu în trei direcţii – disoluţia familiei contemporane, relaţiile interetnice şi degradarea vieţii pe fondul decăderii economice şi a imposibilităţii producerii resurselor necesare traiului.

Tragedia din Cluj este dezvoltată prin conceptualizarea noţiunii de „împreună“ ca deziderat social. Intoleranţa generalizată – la nivel etnic, atitudinile homofobe, rasiste, naţionaliste – care virusează organismele vitale ale societăţii se constituie, în spectacol, în cadrul general care înglobează acest caz particular. Pericolul constă în faptul că drama este oricând repetabilă. Ceea ce se vede este o alienare generală în care gesturile extreme riscă să devină banale, iar depersonalizarea, favorizată de reţelele sociale, prefigurează o lume lipsită de afect. Realizat în oraşe multietnice (se joacă la Târgu Mureş şi Cluj, căci Colectiv A din Cluj este coproducător), spectacolul pune degetul pe subiectul îndeobşte ocolit: relaţia interetnică. Bogdan Georgescu lucrează cu actori români, vorbitori de maghiară (măcar la nivel primar) şi cu o actriţă maghiară, Katalin Berekméri, foarte expresivă în ambele limbi. Se produce lingvistic o radiografie psihologică ce arată şi drama care depăşeşte etnicitatea, şi prejudecăţile reciproce care răbufnesc în condiţii de criză.Titlul spectacolului face referire la situaţia în care apa este concomitent în trei stări – lichidă, solidă şi gazoasă. Metaforic, este o joncţiune a diversităţii şi o imagine a solidarităţii.

Seara s-a încheiat entuziast cu spectacolul lui Olivier Dubois, „Pentru tot aurul din lume”. Cu un corp „nefericit” pentru un dansator clasic, Olivier Dubois deconstruieşte ironic, autoironic şi maliţios atât modul clasic de reprezentare scenică în dans, cât şi percepţia conservatoare a publicului. Utilizând cu umor corpul impropriu pentru dans, Dubois chestionează în ce măsură standardele clasice în dans mai sunt valabile şi cum se raportează publicul la ele. Poate că aceste teme de investigaţie coregrafică par oarecum preţioase, dar show-ul lui Dubois este departe de exegezele elitiste. Dansatorul a preferat să îşi exploateze corpul, extrem de flexibil în ciuda aparenţelor, ca instrument şi ca exemplu pentru această dilemă: concept versus estetic. Cu un final de-a dreptul anarhist, show-ul lui Olivier Dubois zguduie bine, în ciuda umorului, conservatorismul publicului. Un solo de dans de o încântătoare indecenţă.

 


      © uniter

Tweet

  video

  info

Follow us on Facebook
Follow us on Twitter
Follow us on Pinterest
Follow us on YouTube
RSS Feeds

Quick menu

  • Cum puteți aplica pentru FITS?
  • Bilete
  • Bursa de Spectacole de la Sibiu
  • Teatrul Național RADU STANCA Sibiu
  • Despre Sibiu

Disclaimer

  • Termeni și condiții
  • Politica Cookies
  • Regulament evenimente
  • Întrebări frecvente
  • Regulament protectia datelor personale
  • Achiziții publice

© FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU DE LA SIBIU - 2013 Toate drepturile rezervate.

sibfest.ro este optimizat pentru:
      

Layout deAdMAR
Powered by PureQuad