ROMÂNIA-ITALIA
George Banu în dialog cu Alessandro Serra și Botond Nagy
Macbeth si exercițiul puterii la Shakespeare
ALESSANDRO SERRA

Practica lui Ingmar Bergman de a transcrie scenele reprezintă prima întâlnire a lui  Alessandro Serra cu teatrul. Se antrenează ca actor studiind acțiunile fizice și vibrația cântecului – conform tradiției lui Grotowski – pentru a se apleca apoi asupra legilor obiective ale mișcării, teoretizate de Mejercho’ld și Decroux. Încă din tinerețe, a practicat artele marțiale și le-a folosit ca supliment al antrenamentului său pentru teatru. A studiat artele spectacolului la Universitatea Sapienza din Roma, unde și-a susținut disertația axată pe dramaturgia imaginii. Întâlnirea cu Yves Lebreton și Teatrul Fizic în timp ce era student a fost un moment crucial pentru dezvoltarea sa ca artist. În 1999 a fondat Compagnia Teatropersona, în cadrul căreia a început să își pună în scenă scenariile, creând aranjamente scenice, costume, lumini și sunet. Între 2006 și 2011 cercetările sale asupra scenei ca material pur s-au materializat în lucrarea „Trilogia Tăcerii” (Beckett Box, Trattato dei Manichini și AURE), în care dramaturgia este practicată ca o înlăturare a aurelor din operele lui S. Beckett, B. Schulz și M. Proust. În 2009 realizează primul spectacol pentru copii, „Il Principe Mezzanotte”, pus în scenă de mai bine de două sute de ori, în Italia și alte țări. În 2013 a lansat piesa sa „Il Grande Viaggio”, un spectacol despre problema imigrării. În 2015 cercetarea sa în domeniul teatral se axează pe limbajul dansului, și se intitulează „L’ombra della sera”, dedicată fiind vieții și operei lui Alberto Giacometti. În același an – în colaborare cu actorii din cadrul Accademia Arte della Diversità’s – a creat „H + G”. În 2017 se întoarce la teatrul propriu-zis și pune în scenă „MACBETTU”, produs de Sardegna Teatro – Teatru de Interes Cultural Relevant, și FRAME, dedicat universului lui Edward Hopper. Împreună cu compania sa Teatropersona a prezentat spectacolele sale în Italia, Franța, Elveția, Coreea, Rusia, Spania, Bulgaria, Polonia și Germania. Printre cele mai recente producții ale sale se numără: „Livada de cireși” de Cehov (2020) și „Furtuna” (2022). 



BOTOND NAGY

Botond Nagy e regizor. Are 29 de ani și un CV de invidiat. Nu trecuse cu mult pragul a două decenii de viață atunci când a semnat primul său spectacol, la Gheorghieni. În același an, avea să primească „votul” de încredere al profesorului său: Bocsárdi László, care l-a invitat să monteze la Teatrul „Tamási Áron”, din Sfântu Gheorghe. De atunci, cariera lui a luat o cale ascendentă. Și asta grație inspirației și talentului său, dar și a întâlnirilor fericite de care a avut parte: cu actori și regizori, cu lumi artistice speciale. A participat la numeroase proiecte și workshop-uri cu nume precum Andrew Visnevski la Teatrul Național din Atena în cadrul Union des Theatres de l’Europe, cu Declan Donellan sau Gregorz Jarzyna, și-a pus semnătura regizorală pe spectacole montate la teatre precum: Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca, Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, compania „Figura Stúdió” din Gheorgheni, Teatrul Național-Experimental „Kujtim Spahivogli” din Albania, Teatrul „Matei Vișniec” din Suceava, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad sau Teatrul „Tamási Áron” din Sfântu Gheorghe. A fost nominalizat la premiile UNITER pentru „Cea mai bună regie” cu spectacolul „Nora”, apoi pentru același spectacol primește Premiul pentru cea mai bună regie acordat de Ministerul pentru Resurse Umane al Ungariei. Botond Nagy este un regizor cu un univers propriu, marcant, uşor de recunoscut. Are o atmosferă specifică, ba chiar şi soluţii tehnice concrete emblematice, o ambianţă audiovizuală şi o atitudine care îi sunt caracteristice.

ACCES GRATUIT, în limita locurilor disponibile

EVENIMENT ÎN LIMBILE ROMÂNĂ, ENGLEZĂ ȘI ITALIANĂ, CU TRADUCERE ÎN ROMÂNĂ ȘI ENGLEZĂ
Reprezentații și Bilete

03.07, 11:00

Filarmonica de Stat Sibiu    1h
ACCES LIBER